Brannatura, en startup-virksomhed indenfor plantebaserede drikke og partner i Food Innovation House, forespurgte på at få tidlige indsigter i en ny plantebaseret drik. Indsigter, der kunne kvalitetssikre produktet overfor forbrugernes præferencer og give indsigter til fortsat udvikling.
Brannatura var på en rejse frem mod lancering og Food Innovation House skræddersyede tre tests, som sikrede dem et stærkt ståsted ved lancering. Indledningsvis gennemførtes der en koncepttest, med fokus på at forstå de ydre rammer og holdninger til produktet, pris, butikker og emballage. I samme periode blev en mindre sensorisk smagstest gennemført for at opnå indsigt i, hvordan den plantebaserede drik skulle fortsætte sin udvikling for at opnå høj liking af produktet fra et forbrugerperspektiv. Afslutningsvis gennemførte Food Innovation House, i samarbejde med University College Lillebælt, en eye-tracking test for at forstå forbrugernes præferencer til emballagedesign samt en sikring af, at relevant information står placeret, så forbrugeren faktisk ser den.
Indsigterne fra de tre test har givet Brannatura større viden om, hvordan produktet skal formes både i koncept, smag og udseende for at falde i målgruppens smag. Projektet har genereret værdifuld viden, som minimerer risikoen for at fejle på markedet. Blandt andet fordi der også er opnået indsigt i hvilke oplysninger, der er vigtige for forbrugeren og hvor på emballagen de skal fremgå for at blive set.
Testresultaterne er ydermere et uvurderligt værktøj til indsalg, da argumentationen er stærkere idet forarbejdet med produkt og målgruppe er seriøst og på et højt niveau.